20     Poprzednia strona Spis treści Nastepna strona     : WARLORDS IV: HEROES OF ETHERIA



Krzysztof "Genosha" Kozak


PODSUMOWANIE:
Podsumowanie na początku? A tak, bo to pierwsza w historii recenzja pisana od tyłu. WARLORDS IV: HEROES OF ETHERIA zawiodło mnie na całej linii. Oglądając screeny na kilka miesięcy przed premierą łudziłem się, że za ładną oprawą pójdzie coś więcej. Że dopracują część strategiczną i postawią na używanie mózgu, a nie palców. Niestety, były to tylko moje pobożne życzenia. Tak więc przepraszam, fani WARLORDS, ale wyższej oceny dać nie mogłem. Może piąta część poprawi nadszarpnięty nieco wizerunek Ubisoftu.



MORDA DIABŁA, WYCIE KOJOTA
Jedyne, do czego mimo usilnych prób nie mogę się przyczepić, to grafika. Łagodna, fantazyjna, wygładzona. Spokojna stylistyka pasuje do charakteru gry i zachęca do kontynuowania rozgrywki. Z dźwiękiem jest już gorzej, nie wybija się ponad przeciętność, a podobną muzykę słyszałem już w niezliczonej ilości tytułów. Słowem, wieje nudą i nie widzę powodu, by pochwalić ludzi odpowiedzialnych za stronę audio WARLORDS IV.

Radek - od 15 lat w branży

JAK TO SIĘ ROBI W ETHERII
Fabuła, fabuła... Drizit kazał wspomnieć coś o fabule... A było tak: trzy tysiące lat temu szlachcic elficki imieniem Mordaine, tytułem książęcym się chlubiący, spróbował rzucić potężny czar. Spartaczył robotę, energia obróciła się przeciwko niemu i rozlała po całym świecie. Aravein, inny mag [a raczej magini], próbuje na nowo odkryć formułę zaklęcia i spróbować użyć energii do zdobycia dominacji nad światem. Zesłała na świat hordy demonów by ułatwić sobie zadanie - twoim celem jest zajęcie się tymi panami oraz ich władczynią. Szczerze mówiąc fabuła jest tak durna, że aż głupio mi ją tu przytaczać. Ale wybaczcie, musiałem.

Pamiętacie Megal-o-manię?

WINO I WĘGIEL
Zdezorientowanych podtytułem odsyłam do Tarczy Arwernów, jednego z najlepszych odcinków przygód Asteriksa. Znajdziecie tam barwny opis gospodarki, który jota w jotę pasuje do tego przedstawionego nam w HEROES OF ETHERIA. Mianowicie surowce ograniczono do oszałamiającej wręcz liczby... dwóch, a są nimi złoto i mana. Rozumiem, że zabieg ten został przeprowadzony w trosce o nadmierny wysiłek umysłowy społeczności graczy, wystawianej na ciężkie próby przy takich zawiłych tytułach jak CARMAGEDDON czy DUKE NUKEM.
Nic to, jak mawiają starzy górale, zobaczmy chociaż w jaki sposób możemy oba z dóbr wykorzystać. Mana służy przede wszystkim do usprawniania artefaktów, broni i innego niezbędnego w podróży badziewia, które przy mocniejszym wstrząśnięciu strzela słupem ognia, przerzedzając szeregi armii wroga, czy też własnej, gdy źle wycelowane. Złoto zaś jest pobierane głównie od biednych jak myszy kościelne, i równie wykształconych, chłopów zamieszkujących podległe nam miasta. Idzie głównie na żołd dla armii i wszystkie nasze kaprysy jak łapówki i szantaże.
A te mogą się bardzo przydać, gdyż, jako że dyplomacji w grze praktycznie nie ma, wszyscy, którzy nie są z nami, są przeciwko nam. A to oznacza, że w HEROES OF ETHERIA władza równa się sile. Zupełnie jak w życiu.

Kucyki są dla dziewczynek! My wolimy krew!

MISTRZOWIE WOJNY, czyli WSTĘP
WARLORDS byli jedną z pierwszych gier łączących w sobie elementy RPG i strategii turowej. Gdyby nie oni, wątpliwe, by światło dzienne ujrzeli HEROES OF MIGHT AND MAGIC czy AGE OF WONDERS. W czwartej części WARLORDS postawiono na walkę i akcję, kosztem ekonomii i dyplomacji. Jest więc to gra, która bardziej spodoba się fanom MEDIEVAL: TOTAL WAR niż CAPITALISM.

Poczuj, co znaczy władza

Solą HEROES OF ETHERIA jest stworzenie bohatera, który wraz ze swoją egzotyczną świtą smoków, kościei i innych straszydeł przemierzać będzie niezmierzone [no, prawie] przestrzenie mitycznego świata, gdzie bogowie walczą z ludźmi, a krasnoludzkie piwo jest wodą na młyn rebelii chłopskich.
Do broni, demony wojny. Koniec z dyplomacją i ekonomią, to zabawa dla dziewczynek! Łapiemy za topory i maszerujemy przed siebie. Nie zostanie kamienia na kamieniu!



20     Poprzednia strona Spis treści Nastepna strona     : WARLORDS IV: HEROES OF ETHERIA